Pitts-globePitts-loginPitts-premiumPitts-registerPitts-search

35ste Olympiade in Brussel kost half miljoen euro, maar wordt niet verlieslatend (update)

Geplaatst op 20/12/2016, Auteur:


De kost voor de Olympiade is gebudgetteerd op 500.000€
De inkomsten zijn geraamd op 538.000€. Op heden is er al 356.000 € binnengekomen en moet er nog 182.000 € gekregen worden. In die 182.000 € zit berekend 50.000 € inkomsten aan ingangen (5000 bezoekers à 10 €).
De uitgaven belopen op vandaag 450.000 €, er is dus nog een marge van 50.000€.

Algemeen Voorzitter Stefaan Van Bockstaele organiseerde een persconferentie ivm de Olympiade die doorgaat in Brussels Square te Brussel op 27,28 en 29 januari 2017. Op de foto vlnr de h. Marsille-Francine Lageot-Tina Van Bockstaele-Stefaan Van Bockstaele-Geert Philips-Jeroen Rommelaere. 

 

Prins Laurent zal instaan voor de officiële opening van de Olympiade 2017 op vrijdag 27 januari 2017 om 10.00u.
ussels gewest geeft een bedrag van 150.000€, gespreid over 3 jaar, nl. 2015-2016-

De traîteur zal deze zijn van de Nationale Dagen te Antwerpen. Vorig jaar was de Brusselse traîteur slecht. Omdat de KBDB niet van de traîteurdiensten van Brussels Square gebruik wenst te maken moet er een surplus van 9€ de man betaald worden.

SVB: ”In Brussels Square is alles mogelijk, maar er hangt overal een prijskaartje aan. Zo vroegen zij om de standen af te plakken met tape, een bedrag van 600€. Dat gaat niet door, wij gaan het wel kunnen stellen zonder dat aftapen van de standen.”

Deze keer moeten ook de kampioenen betalen voor hun diner. De KBDB vraagt 80€. In werkelijkheid bedraagt de kost voor het diner per man 93€. De reden waarom de kampioenen nu ook moeten betalen is omdat er geen bonverkoop zal zijn. Er zijn daar dus geen inkomsten meer van.

SVB: ”De KBDB zal niet failliet gaan. We hebben altijd gewerkt zoals het moet en we zijn financieel gezond. We hebben het appartement hier boven de burelen verhuurd voor 800€ per maand en de feestzaal is ook opnieuw verhuurd. De KBDB is zelf-bedruipend.”

 

De officiele Olympiadevlag, ontworpen in 1948. Deze vlag wordt de zondag na de Olympiade overhandigd aan de Poolse delegatie.

 
Nog een hele resem bijkomend nieuws:
- Standen: zowel nationale als internationale standen op niveau -1. De 2 hallen zijn volzet. Er werd voorrang gegeven aan de Belgische firma’s.
- Stand H38 is de stand van Pitts, Duivenkrant en La Vie Colombophile.
- Duiven: op niveau +1 zijn de duiven opgesteld. Enerzijds een 10-tal stands die duiven te koop aanbieden, anderzijds de tentoonstelling van een 800-tal Olympiadeduiven
- De stand van de KBDB en de vestiaire bevinden zich op Niveau 0, het gelijkvloers.
- Omwille van het dreigingsniveau 3, dat nog altijd geldt, is er maar 1 hoofdingang waar de security zal aanwezig zijn. Security is 24/24 paraat, ook op de standen bij de duiven, en kost 55.000 €.
- De tentoonstelling met de duif als held. Meer dan 200 unieke foto’s uit W.O. I en II worden tentoongesteld.
- De Pigeon Pop-up komt er speciaal voor de jeugd. Beginnelingen krijgen de kans om in dialoog te gaan met twee dierenartsen. De onderwerpen zijn door de jeugd zelf uitgekozen. Er zal tijd uitgetrokken worden om de vraag van de jeugdige liefhebbers over de invloed van magnetische straling (bv. gsm) op de duif te becommentariëren. Er is ook een tombola en een verfrissing voorzien. De jeugd krijgt dan ook nog een pakket duivenproducten mee.
- Funny Kids Club : op zaterdag 28 januari is er naast de catering een hoekje voorzien voor de allerkleinsten. Er komt een ballonnenplooier, er is grimage en een speelruimte.
- De KBDB heeft in samenwerking met B-Post een aantal postzegels ontwikkeld met het officiële logo. Op zaterdag 28 januari zal aan de liefhebbers en postzegelverzamelaars een postzegel ‘eerste dag uitgifte’ worden voorgesteld. Die postzegel is speciaal ontworpen door tekenaar François Walthéry. Er zal die dag een tijdelijk postkantoor open zijn. F. Walthéry zal die dag ook persoonlijk aanwezig zijn om in een naburige stand zijn werk, zoals De Oude Blauwe, te signeren. Voor de stripfanaten : hij is de tekenaar van Natasha de stewardess.
- De Ladies Corner is er gekomen op voorstel van Françine Lageot. Op de vorige Olympiade was er niets voorzien voor de dames. Françine wilde dit toch voorzien voor Brussel. Vanaf 14 uur kunnen de dames bij het nuttigen van een glaasje champagne genieten van de kookkunsten van de Brusselse topchef Albert Verdeyen. Hij zal zijn populaire Stoemp bereiden en er zijn proefsessies voorzien. Gedurende de drie dagen van de Olympiade zullen de dames kunnen genieten van de lekkere pralines van chocolatier Laurent Gerbaud, er is een dame die zal kantklossen, ze zullen kunnen genieten van een prachtige collectie Victoria juwelen, er is een atelier met fantasie juwelen en de warme Brusselse wafels zullen een speciaal traktaat vormen.
- Er zullen tourbussen ingelegd worden. Twee trips zijn voorzien van ongeveer 1u15’elk : een trip naar het Atomium en een trip naar de wijk met de Europese instanties. Er zal om de 20 minuten een bus vertrekken dus liefhebbers die onderweg wensen af te stappen om eens rond te kijken zullen met de volgende bus hun trip kunnen verder zetten. Kostprijs is 25€. In de volgende editie van Het Bondsblad zal een kortingbon zitten van 3 € voor deze trips. Ook op de KBDB stand zal deze bon te verkrijgen zijn.
- Catering: De garage naast Hall 1 en 2 is afgehuurd voor de catering. In Hall 3 zullen de bezoekers kunnen genieten van een lunch aan 16€, te kiezen uit friet met balletjes in tomatensaus, of stoofvlees, of vol-au-vent. Een pintje kost 2 euro.
SVB:”En het zullen geen 3 stukjes stoofvlees zijn maar een goedgevuld bord. Ik heb een foto opgestuurd naar de traîteur met hoe friet met stoofvlees er hoort uit te zien. Dit jaar is er ook voor gezorgd dat er voldoende bier en wijn op voorraad is zodat we geen herhaling van vorig jaar kunnen krijgen. Een café zonder bier is een catastrofe. Een bezoek aan de Olympiade kan voor een liefhebber maar geslaagd zijn als hij ook genoeg te eten en te drinken kan krijgen. In de catering area is plaats voor 800 à 900 personen. Er zijn 400 zitplaatsen voorzien en voor de rest staan er hoge ronde tafeltjes voor een walking diner. Je betaalt met bonnetjes en het is 2 euro per bon. De standen sluiten om 18uur maar de bar blijft open!”
- Galadiner op zaterdag 28 januari 2017 om 19u00. Deze viering, met uitreiking van de Olympische Sport en Standaard prijzen, de prijzen van het Wereldkampioenschap en de Grote prijzen, uitgereikt door internationale personaliteiten, gaat door in Autoworld (Jubelpark), het grootste automobiel museum van België. Tijdens WOII was deze ruimte een verzamelplaats voor duiven. De receptie, waar “Olympische Champagne” zal geschonken worden, gaat door op het gelijkvloers in zaal “Blue Boulevard” en voor het diner verhuizen de genodigden naar zaal “Mezzanine”, op het platform, een verdieping hoger.
SVB:”Er worden gratis shuttles ingezet tussen Brussels Square en het Jubelpark, ongeveer 10 min. rijden. Er is ook ruime parking voor het gebouw. We verwachten 800 mensen voor het galadiner waaronder een groep van 43 personen uit China en Taiwan begeleid door de eerste minister van Taiwan die in Parijs gestudeerd heeft. Sandra Kim en Frank Galan komen zingen en er zal een optreden zijn van een groep uit Taiwan. Een detail dat we recent vernomen hebben: het feest moet eindigen om 1 uur want er wonen hooggeplaatste Europese mensen in die buurt die geen geluidshinder willen. De prijs is 125€, diner, drank tijdens diner en de Olympische Champagne van de receptie, inbegrepen. Als we een vergelijking maken met de prijs die tijdens de Olympiade te Oostende gevraagd werd dan zou, met de indexverhogingen erbij, het diner nu 150€ kosten. De totale kost voor de gala-avond komt op 88.000 €.”
- De diners voor de nationale kampioenen gaat door in de BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten), in zaal HORTA.
Op donderdagavond 26 jan. om 19u00 worden de nat.kamp. en nat.asduif winnaars gehuldigd van de Jeugd, Snelheid en kleine HAFO en op vrijdagavond 27 jan. Om 19u00 is het de beurt aan de nat.kamp. en nat.asduif winnaars van de grote HAFO, de Fond en de grote Fond.
SVB: ”Als herkenningspunt: de oude hoofdzetel van Fortis, naast de Bozar, wordt momenteel afgebroken, ge kunt er niet naast kijken. De Antwerpse traîteur zal in totaal voor zo’n 1300 personen het diner verzorgen. Wij betalen daarvoor dus 9€ per persoon opleg aan Brussels Square omdat wij hun Brusselse traîteur niet wensen te gebruiken.”
- Voor verenigingen of groepen die met de bus naar de Olympiade willen komen kunnen bussen ingelegd worden. Dit enkel op zaterdag 28/1, minimum aantal personen per bus is 35 en de prijs is 25€ per persoon. Meer inlichtingen bij Tina Van Bockstaele, Jeroen Rommelaere en Eric Dubois op het secretariaat van de KBDB te Halle.
- Voor de bezoekers van de Olympiade : de meest eenvoudige manier om dit evenement te bezoeken is per trein. Er geldt een weekend tarief en de uitgang van Brussel Centraal ligt pal naast Brussels Square. Geen problemen met files noch met parking zoeken!
- Wie en hotel wenst te reserveren doet dit best via ‘Visit Brussels’ waar de KBDB een korting van zo’n 20€ per kamer bekomen heeft.

 

Promotiemateriaal: Artisanale speculoos met logo, vesten (blauw)van sponsor Benzing (made in Belgium), T-Shirts wit en blauw met logo, sleutelringen, pins, stickers, bics, penning voor boodschappenkarretjes, petjes, tas met Olympiade embleem en een (koffie)tas met Olympiade embleem.

- Voor wat betreft niveau 4. Wij blijven optimistisch dat alles kan doorgaan. Er is trouwens geen enkele verzekering die met ons in zee wil gaan om die 500.000€ te dekken. Wij hebben het wel gevraagd maar ze willen niet.”
- Boven de hall waar de duiven tentoongesteld staan is een ruimte voorzien voor de pers met WIFI waar de leden van de pers ongestoord hun ding zullen kunnen doen.
- Er is ook een VIP ruimte waar eventueel interviews zullen kunnen afgenomen worden en waar 3 recepties zullen doorgaan.

Tot slot van deze persconferentie houdt Stefaan Van Bockstaele er aan de mandatarissen en het personeel van de KBDB alsook de vrijwilligers te bedanken die zich het voorbije jaar en ook nog tijdens Olympiade belangeloos inzetten. Eerder dit jaar was een schrijven uitgestuurd naar de mandatarissen met de vraag naar medewerking en zij hebben daar positief op gereageerd. Er is een werkschema opgesteld en iedereen zal taken toegewezen krijgen. Er worden wekelijkse werkvergadering gehouden met de verantwoordelijken van Brussels Square.
Hij maakt de pers ook nog attent op de officiële vlag van de Olympiade die dateert van 1948 en na de Olympiade op de zondag zal overhandigd worden aan de Poolse delegatie, omdat Polen de volgende Olympiade zal organiseren.

 

 

 


Naar overzicht van nieuws

Reageren


Om te reageren dient u aangemeld te zijn.
Terug naar boven