Pitts-globePitts-loginPitts-premiumPitts-registerPitts-search

KBDB – internationale wedvluchten 2025 / NPO Overleg internationale vluchten gestopt

Geplaatst op 07/11/2024, Auteur: KBDB Persbericht

img_20190420_084529.jpg | Pitts

204277-199687-unknown-croppedxs-croppedxs.jpg | Pitts

06-11-24 Mededeling van de KBDB – internationale wedvluchten 2025

De perikelen aangaande de internationale wedvluchten 2025 blijven voortduren……

Gisteren, 04/11/2024, vond, op initiatief van de KBDB, een vergadering plaats tussen de deelnemende landen aan de internationale wedvluchten, de internationale partners, de Belgische inrichters en de vervoerders.

Deze vergadering eindigde in mineur aangezien de Nederlandse federatie de vergadering vroegtijdig heeft verlaten.

De KBDB hoopt alsnog dat de Nederlandse liefhebbers aan de 7 internationale wedvluchten zullen kunnen deelnemen.

Hopelijk goed nieuws van de NPO na hun ledenvergadering van 23 november 2024…

De KBDB draagt alle internationale deelnemers aan de internationale wedvluchten een warm hart toe en zo ook de Nederlandse liefhebbers.

Wordt vervolgd…..

De nationale voorzitter,
Pascal Bodengien.

npo.jpg | Pitts

NPO Overleg internationale vluchten gestopt

Van de bestuurstafel: Vervolg overleg internationale vluchten zonder resultaat

Op maandag 4 november is er een vervolgoverleg geweest over de internationale vluchten. Waar het NPO-Bestuur zich had voorbereid om over praktische zaken zoals vervoer,  de inleg en rekenmethode te overleggen werden wij verrast met een nieuwe eis van de Belgische inrichters over het aantal vluchten. Namens de inrichters en door de Franse bond werd de eis op tafel gelegd dat Nederlandse deelname slechts mogelijk is op alle 7 de internationale vluchten en dat het internationale spel bovenliggend is ten opzichte van het nationale spel. Daarmee werd de overeenkomst tussen de KBDB en de NPO overruled. De benadering vanuit met name de inrichters was jegens de NPO volstrekt respectloos en geeft nogmaals aan welke machtsposities zij innemen (lees: eigenbelang) ten opzichte van de landelijke organisaties. Door deze opstelling was een verdere zinvolle dialoog over het behouden van 5 internationale vluchten geen haalbare kaart. Namens de NPO is aangegeven dat het uiteindelijk de ledenraad van 23 november is die bepaalt óf en zo ja voor welk aantal internationale vluchten en onder welke condities Nederland gaat.

De vluchten Z25, Z26, Z27, Z28 en Z31 van het Nationale vliegprogramma 2025 zijn Nationale marathonvluchten met ochtendlossing. Uiteraard staat het NPO-Bestuur nog steeds achter de lijn van de internationale dubbeling op deze vluchten en de basis daarvoor is onverkort de afspraak die met het KBDB-Bestuur hierover is gemaakt. Deze afspraken zijn gepubliceerd in een gezamenlijk persbericht van de KBDB en NPO.

Na het beëindigen van de internationale activiteiten door de ZLU is er door het NPO-Bestuur naarstig gezocht naar een haalbare en binnen het beleid passende oplossing voor het internationale spel op de marathonvluchten met ochtendlossing. De overeenkomst tussen de KBDB en de NPO voorziet daarin, alhoewel er nog wel nadere afspraken moeten worden gemaakt over het logistieke proces. De opstelling van de inrichters en de Franse bond brengt nu het totale internationale spel voor de Nederlandse liefhebbers in gevaar.

Uiteraard zijn we uitermate teleurgesteld in de uitkomst van het overleg.

We zullen de situatie gaan bespreken met onze afdelingen.

 

Gezamelijk persbericht Toekomst internationale fondvluchten

Het rommelt al een hele tijd aangaande de internationale grote fond wedvluchten 2025, dit naar aanleiding van de stopzetting van de activiteiten van de ZLU, als internationale partner van Nederland. De opvolging is echter verzekerd! De NPO (Nederlandse federatie) zal, als internationale partner, de inrichting van internationale wedvluchten in 2025 faciliteren.

Op 17 oktober vond een uiterst constructief onderhoud plaats tussen de NPO en de KBDB, waarbij rekening werd gehouden met de verzuchtingen, wensen en voorstellen van beide partijen. Wel is er nog de nodige onduidelijkheid met betrekking tot de logistieke en administratieve procedures en processen. Hierover is nader overleg noodzakelijk.

Er is consensus over:

  • Rekening houdend met het nationale marathon programma 2025 van de NPO en de wens om slechts 1 marathon vlucht per weekend te willen organiseren, met uitzondering van het weekend van Barcelona, zullen de Nederlandse duiven aan volgende internationale wedvluchten deelnemen: Pau, Agen, Barcelona, St. Vincent (Dax) en Perpignan
  • De inkorvingsdag voor alle internationale wedvluchten 2025 blijft identiek behouden als in 2024 m.a.w. op maandag. 
  • Het vervoer (ophalingen in Nederland en het doorvoeren naar de lossingsplaats), de verzorging en het lossen van de Nederlandse duiven op de internationale wedvluchten gebeurt door de NPO en hun onderscheidenlijke afdelingen en dit met als hoofdreden dat de NPO verantwoordelijk is ten overstaan van de Nederlandse overheid (ministerie en andere instanties).
  • Het Nederlandse konvooi zal zich in België samenvoegen met de konvooien van de andere deelnemende landen en vandaaruit vertrekken naar de lossingsplaats. De Nederlandse duiven zullen niet worden gemengd met andere duiven, noch anders om.
  • Per wedvlucht zal, door de deelnemende landen, voorafgaandelijk en in onderling overleg, een verantwoordelijke ter plaatse op de lossingsplaats worden aangeduid afkomstig uit één van de deelnemende landen maar hij mag geen deel uitmaken van het comité van de inrichter. Deze verantwoordelijke zal wijzigen per wedvlucht en steeds uit een ander land afkomstig zijn. Hij heeft geen medezeggenschap in de lossingsbeslissing maar zal enkel de communicatie voeren met de vergezellers voor wat betreft het snijden van de manden, het lossingsuur.
  • De lossing dient uitgevoerd te worden op het eerst mogelijke gunstige lossingsuur in functie van de weersomstandigheden.
  • De duiven die deelnemen aan de internationale wedvluchten zullen verplichtend samen worden gelost en dit na UNANIEM akkoord tussen de verschillende landen. Indien één land NIET akkoord is om te lossen dan zal er NIET worden gelost. De Belgische inrichter heeft geen medezeggenschap in deze lossingsbeslissing. De voorzitter van het NSC van de KBDB heeft geen vetorecht meer. Hij zal enkel het standpunt van België qua lossing mededelen. Deze communicaties zullen via WhatsApp verlopen.
  • De wedvluchten zijn nationale concoursen met een verplichte internationale dubbeling. De internationale poelbrief 2024 kan worden gebruikt in 2025. Over het logistieke proces van deze poelbrief dienen nog nadere afspraken te worden gemaakt, waarbij er geen actieve rol is weggelegd voor noch de KBDB, noch de NPO.
  • De internationale uitslag wordt opgemaakt door de Belgische rangschikker/rekenaar, aangeduid door de KBDB. Zowel de KBDB als de NPO dragen  er zorg voor dat de elektronische inkorf- en aankomst gegevens worden doorgestuurd naar de Belgische rangschikker.
  • De hoogte van de financiële vergoeding voor de internationale deelname zal  op korte termijn worden bepaald. De vergoeding dient redelijk en billijk te zijn en dient ter dekking van de te maken kosten.
  • De gebruikte neutralisatietijden voor de internationale wedvluchten 2025 zal door de deelnemende landen worden onderzocht en een beslissing zal de eerstkomende weken worden genomen. Hierbij zal ook gekeken worden naar de in Nederland toegepaste rekenmethode voor ochtendlossingen, te weten de NFO18. Beide partijen staan op het standpunt dat voorkomen moet worden dat er door het gebruik van een rekenmethode verschil in de winnaar kan ontstaan (internationaal ten opzichte van nationaal).
  • Verplichte aanmelding van alle deelnemende duiven aan de internationale wedvlucht, zoals voorzien in art. 101 van het NSR. Voor de nationale concoursen gelden de reglementen zoals vastgelegd door de deelnemende landen.
  • In samenspraak met alle internationale partners zal worden gepoogd om internationale criteria uit te vaardigen voor het wegvervoer.
  • De NPO moet het voorbehoud maken van goedkeuring door de Ledenraad van de NPO.
  • Na afloop van het seizoen 2025 zal een evaluatie plaatsvinden van de gemaakte afspraken.

Een vergadering met de deelnemende federaties aan de internationale wedvluchten 2025 en de internationale partners zal eerstdaags worden ingepland.

 

Concept Nationaal Vliegprogramma 2025

concept-nationaal-vliegprogramma-2025.jpg | Pitts

Toelichting

De Vitesse omvat de vluchten V16, V17, V18, V22, V24 en V26.

De Midfond omvat de vluchten M19, M20, M21, M23, M25 en M27.

De Dagfond omvat de vluchten E22, E24, E26, E28 en E30.

De Jonge duiven omvat de vluchten J28, J29, J30, J31, J32, F33, F34, F35 en F36.

De Marathon omvat de vluchten A23, A24, A27, A29, A30, Z25, Z26, Z27, Z28 en Z31.

In 2025 zijn er 10 Nationale vluchten met Nationale lossing;

E28- Issoudun E30 – Issoudun

A24-St Vincent A27 – Cahors A30 – Bergerac

Z25 – Pau Z26 - Agen/Bordeaux Z27- Barcelona

Z28 – Dax Z31 – Perpignan

Nationale vluchten worden verplicht ingekorfd in een Nationaal Inkorfcentrum (NIC). Er wordt ingekorfd in door de afdelingen aangewezen NIC’s. Niet ieder NIC hoeft alle nationale vluchten in te korven. Coördinatie waar welke vluchten ingekorfd kunnen worden is aan de afdelingen.

Op alle nationale vluchten zijn mandenlijsten verplicht en is het verplicht de eerst aangekomen duif te melden volgens de door de NPO aangewezen meld methode.

De Nationale Lossingscommissie lost de duiven op alle nationale vluchten.

Er zijn Sector lossingen op de vluchten E26, A23 en A29 welke door de afdelingen in onderling overleg worden gelost.

De Marathon vluchten A23, A24, A27, A29 en A30 zijn vluchten met middaglossing. Op een middaglossing worden de duiven rond het middaguur gelost rekening houdend met de weersomstandigheden en geldende voorschriften uit de Risico Tabel Lossingen. Als er sprake is van bijzondere weersomstandigheden kan de Nationale Lossingscommissie in overleg met het NPO Bestuur hiervan afwijken.

De Marathon vluchten Z25, Z26, Z27, Z28 en Z31 zijn vluchten met ochtendlossing. Op een ochtendlossing worden de duiven zo vroeg mogelijk gelost rekening houdend met de weersomstandigheden en geldende voorschriften uit de Risico Tabel Lossingen. De lossing zal worden afgestemd met de andere deelnemende landen aan het internationaal spel zodat
er gezamenlijk met alle deelnemende landen gelost kan worden. Alle Nederlandse duiven op deze vluchten nemen automatisch deel aan het internationaal concours.

 

Voor de Nationale en Sector uitslagen van de middaglossingen geldt de rekenmethode NF14 en is de NPO neutralisatie tijd van toepassing.

Voor de Nationale uitslagen van vluchten met ochtendlossing geldt de rekenmethode NFO18 en is de internationale neutralisatie tijd regeling van toepassing.

Er komt op de marathon een deelname maximum per duif. Een duif mag per seizoen aan maximaal 4 marathon vluchten deelnemen. Hier zal op worden gecontroleerd in de NPO Cloud. Bij het overtreden van deze regel worden alle duiven van de liefhebber uit de betreffende uitslag genomen.

Een duif dient minimaal 2 weken rust te krijgen tussen marathon vluchten waaraan de duif deelneemt. Als voorbeeld; als een duif wordt gespeeld in week 28 op de marathon dan mag dezelfde duif weer worden gespeeld in week 30. In de tussenliggende week mag de duif niet worden gespeeld. Hier zal op worden gecontroleerd in de NPO Cloud. Bij het overtreden van deze regel worden alle duiven van de liefhebber uit de betreffende uitslag genomen.

In 2024 zijn er 10 Grand Prix vluchten; M23, M25, E28, E30, A24, A30, Z26, Z28, F34 en F36.

Oude duiven mogen worden gespeeld op de J en F vluchten en er mogen van die oude duiven vluchten uitslagen worden gemaakt. Deze uitslagen tellen voor geen enkel kampioenschap of competitie.

Enkel de vluchten van het Nationaal Vliegprogramma in de categorieën Vitesse, Midfond, Dagfond, Marathon, Jong en Natour tellen voor de Olympiade en WBP competities.

Kilometergrenzen per categorie op de minimale afstand per Afdeling/Sector bij de berekening van de Nationale Kampioenschappen.
• Vitesse 100 tot 350 kilometer
• Midfond 300 tot 500 kilometer
• Dagfond 500 tot 750 kilometer
• Marathon vanaf 700 kilometer
• Jonge duiven minimale afstand 100 kilometer en maximale afstand rekening houdend met de losplaatsen genoemd in het NPO Wedvluchtreglement.

Er is een marge van 5% van toepassing op de genoemde afstanden.

Voor de vluchten V16, M19, M20, J28 en J29 zijn de aangegeven afstanden minimale afstanden met een marge van 5%. Voor de overige afstanden geldt dat deze indicatief zijn en hart afdeling en/of vlieggebied.


Het NPO Bestuur
 

Versie: 17 oktober 2024

 


Naar overzicht van nieuws

Reageren


Om te reageren dient u aangemeld te zijn.
Terug naar boven