Kopers voorwaarden bij de veilingen
Geplaatst op 11/09/2024, Auteur: Pitts
Het bieden
Afhankelijk van het afsluiten van de lopende veilingen, zullen de nieuwe veilingen starten telkens op maandagavond omstreeks 21u30.
Bij afloop van de veiling wordt het bieden definitief afgesloten en vanaf dat moment zijn de duiven onweerlegbaar eigendom van Pitts, die ze dan op zijn beurt verkoopt aan de hoogste bieder.
Pitts verkoopt duiven die hen aangeboden worden door derden (lees: verkopers of aanbieders). De verkoop binnen een veiling verloopt altijd via een bod. Het bod dat de potentiële koper doet, is steeds bindend. Pitts behoudt het recht dit bod te weigeren zonder hierover verdere uitleg te verschaffen.
Aangeleverde informatie
De informatie die bij de veilingen wordt verstrekt zowel over het hok, over de duivenliefhebber als over de verkochte duiven en het geslacht ervan, wordt aangeleverd door derden (lees: duivenliefhebbers die de duiven aan Pitts aanbieden). Pitts kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de juistheid van deze informatie.
Kijkdagen
Pitts organiseert tijdens het veilingseizoen een aantal kijkdagen voor de te verkopen duiven in Lede of op locatie. Dit gaat standaard door op de vrijdagavond vóór de afloop van de veiling. Indien er om één of andere reden geen kijkdag kan doorgaan, zal Pitts zich engageren om potentiële kopers de mogelijkheid te bieden om de duiven te komen bezichtigen in Lede gedurende de looptijd van de veiling en dit na afspraak. In geen enkel geval zal Pitts een compensatie voorzien indien een kijkdag niet kan doorgaan om externe redenen van welke aard dan ook.
Tenzij anders vermeld, gaan de kijkdagen door op vrijdag van 16u tot 21u te Langeweestraat 51, 9340 Lede.
Algemene gezondheid
De verkoper levert de duiven aan in goede conditie en basisgezondheid. Voor eventuele inbreuken hiertegen kan Pitts niet verantwoordelijk worden gesteld tov de kopers. Pitts behoudt zich tevens het recht de aangeboden duiven op elk moment te selecteren op kwaliteit en conditie. Verder dienen alle duiven voorzien te zijn van de wettelijke Paramyxo-vaccinatie en dient een inentingsbewijs van maximaal 12 maanden en minimaal 3 weken oud te worden voorgelegd bij het aanleveren van de duiven aan Pitts. Pitts verbindt zich ertoe vanaf het aanleveren de dieren van optimale verzorging te voorzien. Alle duiven zullen door Pitts worden aangeboden aan een erkende dierenarts en zonder uitzondering een extra enting krijgen tegen Paramyxo, alsook een controle en zonodig een behandeling tegen trichomonose, coccidiose en wormen. Hiervoor wordt aan de kopers een bijkomende kost van €5,00 per duif aangerekend. Deze zal op de website worden verrekend als “administratiekost”. Pitts kan echter nooit verantwoordelijk worden gesteld indien zou blijken dat een duif achteraf toch nog besmet is.
Indien de duif ziek is bij aflevering of bij overlijden dan heeft de koper 48u de tijd om hiervan melding te maken bij de administratieve zetel van Pitts en dat via mail naar info@pitts.be. Pitts houdt zich het recht voor om een dierenarts aan te duiden die de duif zal onderzoeken alsnog lijkschouwen. De kosten hiervan vallen ten laste van de koper tenzij de klacht gegrond is, dan zal Pitts de kosten dragen.
Bij overlijden of ziekte kan de verkoper een compensatie voorzien in overleg met Pitts en de koper. Pitts zal hierin steeds een bemiddelende rol spelen, echter zonder garantie op een uitkomst.
Vruchtbaarheid en leeftijd
Uiteraard kan het nooit de bedoeling zijn om duiven in een veiling aan te bieden die niet meer vruchtbaar zijn, doch wanneer het gaat om een zeer specifieke duif (stamvader, stammoeder…), kan dit wel worden toegestaan, mits deze in koppelverkoop wordt aangeboden. Concreet betekent dit dat elke duif vanaf de leeftijd van 8 jaar in de veiling dient vergezeld te worden van een zo jong mogelijke, rechtstreekse afstammeling ervan, liefst van hetzelfde geslacht. Indien duiven jonger dan 8 jaar verkocht werden die niet of minder vruchtbaar zouden zijn, kan Pitts hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden. De koper dient in dit geval ook zo snel mogelijk Pitts hiervan op de hoogte te brengen via e-mail. Pitts zal op zijn beurt zonodig de duif testen op vruchtbaarheid en zich engageren om een bemiddelende rol te spelen tussen aanbieder en koper, echter zonder garantie op een uitkomst.
Totale verkopingen
Indien het gaat om een TOTALE verkoping, kan de verkoper een zieke of overleden duif niet compenseren door een andere duif te schenken. Enkel een terugbetaling van het geboden bedrag is dan mogelijk, op voorwaarde dat de melding van ziekte of overlijden gebeurt bij de administratieve zetel van Pitts, meer bepaald via mail naar info@pitts.be en dit binnen de 48u na ontvangst van de aangekochte duif. Pitts behoudt zich het recht om een dierenarts aan te duiden die de duif zal onderzoeken alsnog lijkschouwen. De kosten hiervan vallen ten laste van de koper tenzij de klacht gegrond is, dan zal Pitts de kosten dragen.
Indien een aangekochte duif uit een totale verkoping uiteindelijk niet of minder vruchtbaar blijkt te zijn, dan is hiervoor geen enkele compensatie mogelijk!
Veilingen van speenklare jonge duiven
Foto's zullen niet genomen worden aangezien het om jonge duiven gaat. De eigenaar mag wel zelf foto's nemen en deze bijvoegen bij de verkoop. Een veiling van speenklare jonge duiven loopt altijd 7 dagen op Pitts, van maandag tot de week nadien maandag. Dan wordt het bieden definitief afgesloten en vanaf dat moment zijn de duiven onweerlegbaar eigendom van Pitts, die ze dan op zijn beurt verkoopt aan de hoogste bieder.
De koper heeft de keuze om de duiven in Heusden-Zolder of in Lede af te halen of bij de verkoper thuis, indien deze laatste dit toestaat uiteraard. De duiven dienen vóór afhaling wel steeds te worden betaald op rekening van Pitts, ongeacht de afhaalplaats! Pitts zal de verkoper op de hoogte brengen van betaling en pas dan kunnen de duiven bij hem worden afgehaald. De jonge duiven kunnen eveneens aan huis geleverd worden tegen een meerprijs van € 40,00 per adres voor België of € 20,00 per liefhebber vanaf meerdere liefhebbers per adres en dit zo snel mogelijk na afloop van de veiling.
Speenklare jongen dienen omwille van hun jonge leeftijd NIET te zijn gevaccineerd tegen Paramyxo door de verkoper en zullen om dezelfde reden ook niet geënt worden bij Pitts. MAAR: indien de jonge duiven niet onmiddellijk worden afgehaald door de koper of geleverd kunnen worden omwille van eender welke reden dan ook, zullen deze wél een enting krijgen tegen Paramyxo, alsook een controle en eventuele kuur tegen trichomonose, coccidiose en wormen. Er wordt dus net als bij de veilingen van oude duiven aan de koper een bijkomende kost van € 5,00 per duif aangerekend. De kopers die hun jonge duiven meteen afhalen of laten leveren op de voorziene tijdstippen, krijgen deze administratiekost terugbetaald. Pitts kan nooit verantwoordelijk worden gesteld indien zou blijken dat een duif achteraf toch nog besmet is.
DNA-certificaten
Eventuele DNA-certificaten zijn steeds op verantwoordelijkheid van de verkoper. Pitts kan nooit aansprakelijk worden gesteld indien bij DNA-analyse blijkt dat de pedigree niet correct is. Staalnames kunnen aangevraagd worden door de koper en de kosten hieraan verbonden zijn in dat geval ook ten laste van de koper. De verkoper verbindt zich ertoe de gevraagde staalnames toe te laten binnen de 30 dagen na de aanvraag ervan, op afspraak en in onderling overleg met de koper.
Afrekening en betalingen
Na afloop van een veiling worden de kopers van hun ‘gewonnen’ veilingen op de hoogte gebracht via een automatische mailing. Deze bevestigingsmail bevat alle gegevens van de aangekochte duif, de betalingsvoorwaarden en het rekeningnummer waarop de betalingen dienen te worden voldaan. De koper dient het bedrag voor aflevering dus steeds te betalen aan Pitts en dit in euro’s. Het bedrag dat verschijnt op de site zal vermeerderd worden met 6% BTW volgens de Belgische belastingwet. Bovenop het aankoopbedrag zal een kost van € 5,00 per duif (incl BTW) worden aangerekend aan de koper, ten behoeve de kuren, vaccinatie en administratie.
De duiven zullen niet afgeleverd worden voordat het volledige bedrag van aankoop voldaan is aan Pitts. Indien niet of onvoldoende werd betaald binnen een termijn van 30 dagen dan volgt automatisch een ontbinding van de verkoopsovereenkomst maar kan Pitts nog steeds de extra administratieve kosten zijnde 10% van de aangekochte duif met een minimum van €50,00 vorderen bij de koper. Kopers die niet betalen, komen op een zwarte lijst te staan en worden automatisch uitgesloten voor verdere deelname aan veilingen. Bovendien riskeren zij een gerechtelijke schuldinvordering. Duiven die omwille van wanbetaling niet werden afgeleverd aan de bieder, zijn ontegensprekelijk eigendom van Pitts en kunnen later door Pitts zelf terug in een ‘niet-afgeleverde collectie’ worden geveild.
Afhalingen en leveringen
De kopers dienen vóór woensdagnamiddag 16u door te geven welke hun keuze is voor levering of afhaling.
Concreet zijn er drie mogelijkheden:
- afhaling in Heusden-Zolder op donderdagavond van 18u tot 20u
- afhaling in Lede op vrijdag van 10u tot 21u
- levering aan huis
Wij vragen met aandrang om steeds het betalingsbewijs mee te brengen bij afhaling. Hou dit bewijs ook bij de hand indien u kiest voor levering aan huis.
Betalingen kunnen gebeuren via de betaalmodule op de website onder “Mijn Account” → “Gewonnen Veilingen”. De uitgebreide handleiding hiervoor vindt u op onze website. Ook via overschrijving is mogelijk op rekening van Belfius: BE83 0689 4879 4615 met duidelijke vermelding van naam + veiling + lotnummers. De kosten voor levering aan huis bedragen € 40,00 per adres voor België of € 20,00 per liefhebber vanaf meerdere liefhebbers per adres en vallen ten laste van de koper. Ook verzending naar het buitenland, taksen allerhande, zoals invoertaksen vallen ten laste van de koper. Pitts kan deze transacties wel helpen regelen. Ten allen tijde zullen de kosten hiervoor doorgerekend worden aan de koper. Pitts is niet verantwoordelijk voor het transport naar de koper en dat zowel in binnen- als buitenland. Pitts is ook niet verantwoordelijk voor andere problemen tijdens levering, zoals quarantaine, invoerproblemen enz…
Pitts is niet verantwoordelijk in geval van overmacht van welke aard ook en is derhalve geen schadevergoeding schuldig aan koper.
Privacy
Ingevolge de privacy-wetgeving, mag Pitts geen gegevens of informatie vrijgeven over wie welke duiven heeft aangekocht. De verkoper ontvangt dus géén lijst van de verschillende kopers, zoals vroeger vaak wel het geval was. Indien een koper in contact wil komen met de verkoper, dan kan hij dat uiteraard ten allen tijde op basis van de gegevens vermeld op de pedigree. Omgekeerd kan enkel na goedkeuring van de koper om zijn gegevens vrij te geven. Concreet betekent dit dat Pitts enkel na schriftelijk of mondeling akkoord van de koper deze gegevens zal overmaken aan de verkoper.
Bidding
Depending on the conclusion of ongoing auctions, new auctions will start every Monday evening around 9:30 PM.
At the end of the auction, bidding is definitively closed, and from that moment, the pigeons become the indisputable property of Pitts, which then sells them to the highest bidder.
Pitts sells pigeons offered to them by third parties (read: sellers or providers). Sales within an auction always proceed through a bid. The bid made by the potential buyer is always binding. Pitts reserves the right to reject this bid without providing further explanation.
Information Provided
The information provided during the auctions, both about the loft, the pigeon fancier, and the pigeons sold, including their gender, is supplied by third parties (read: pigeon fanciers offering the pigeons to Pitts). Pitts cannot be held liable for the accuracy of this information.
Viewing Days
During the auction season, Pitts organizes several viewing days for the pigeons on sale in Lede or on location. These typically take place on Friday evening before the auction ends. If for any reason a viewing day cannot take place, Pitts commits to offering potential buyers the opportunity to view the pigeons in Lede during the auction period, by appointment. In no case will Pitts provide compensation if a viewing day cannot take place due to external reasons of any kind.
Unless stated otherwise, viewing days take place on Fridays from 4:00 PM to 9:00 PM at Langeweestraat 51, 9340 Lede.
General Health
The seller delivers the pigeons in good condition and basic health. Pitts cannot be held responsible for any violations of this towards buyers. Pitts also reserves the right to select the pigeons offered at any time based on quality and condition. Furthermore, all pigeons must have the legally required Paramyxo vaccination, and a vaccination certificate no older than 12 months and at least 3 weeks must be provided when delivering the pigeons to Pitts. Pitts commits to providing optimal care for the pigeons from the moment of delivery. All pigeons will be offered to a recognized veterinarian and will, without exception, receive an additional Paramyxo vaccination, as well as a check and, if necessary, treatment for trichomoniasis, coccidiosis, and worms. For this, a fee of €5.00 per pigeon will be charged to buyers, labeled as an "administration fee" on the website. Pitts can never be held responsible if it turns out that a pigeon is later found to be infected.
If the pigeon is sick upon delivery or dies, the buyer has 48 hours to report this to Pitts' administrative office via email at info@pitts.be. Pitts reserves the right to appoint a veterinarian to examine or autopsy the pigeon. The costs will be borne by the buyer unless the complaint is justified, in which case Pitts will cover the costs.
In case of death or illness, the seller may provide compensation in consultation with Pitts and the buyer. Pitts will always act as a mediator, but without guaranteeing an outcome.
Fertility and Age
Of course, it is never the intention to offer pigeons in an auction that are no longer fertile, but when it concerns a very specific pigeon (founding sire, founding dam…), this may be allowed if offered as part of a paired sale. Specifically, this means that any pigeon over the age of 8 must be accompanied by a direct descendant of the same sex, preferably as young as possible. If pigeons under the age of 8 are sold and are not or are less fertile, Pitts cannot be held liable. The buyer should notify Pitts as soon as possible via email, and Pitts will, if necessary, test the pigeon for fertility and engage in a mediating role between the seller and the buyer, without guaranteeing a resolution.
Complete Sales
If it is a TOTAL sale, the seller cannot compensate for a sick or deceased pigeon by donating another pigeon. Only a refund of the bid amount is possible, provided that the illness or death is reported to Pitts' administrative office within 48 hours of receiving the purchased pigeon, via email to info@pitts.be. Pitts reserves the right to appoint a veterinarian to examine or autopsy the pigeon. The costs will be borne by the buyer unless the complaint is justified, in which case Pitts will cover the costs.
If a pigeon from a total sale proves to be infertile or less fertile, no compensation is possible!
Auctions of Weaned Young Pigeons
Photos will not be taken, as these are young pigeons. The owner may, however, take their own photos and include them with the sale. An auction of weaned young pigeons always runs for 7 days on Pitts, from Monday to the following Monday. Bidding will then close definitively, and from that moment, the pigeons become the indisputable property of Pitts, which then sells them to the highest bidder.
The buyer can choose to pick up the pigeons in Heusden-Zolder, Lede, or at the seller's home if the latter allows it. However, the pigeons must always be paid for before pick-up in Pitts’ account, regardless of the pick-up location! Pitts will inform the seller of the payment, and only then can the pigeons be collected. The young pigeons can also be delivered to the buyer’s home for an additional charge of €40.00 per address in Belgium or €20.00 per fancier if there are multiple fanciers per address.
Since young pigeons are very young, they DO NOT need to be vaccinated against Paramyxo by the seller, nor will they be vaccinated at Pitts. However, if the young pigeons cannot be picked up by the buyer immediately, for whatever reason, they WILL receive a Paramyxo vaccination, as well as a check and, if necessary, treatment for trichomoniasis, coccidiosis, and worms. As with older pigeons, an additional fee of €5.00 per pigeon will be charged. Buyers who collect their young pigeons on time or have them delivered at the scheduled time will be refunded this administration fee. Pitts can never be held liable if it turns out that a pigeon is later found to be infected.
DNA Certificates
Any DNA certificates are always the responsibility of the seller. Pitts can never be held liable if DNA analysis reveals that the pedigree is incorrect. Buyers can request sample collections, and the costs will be borne by the buyer. The seller agrees to allow the requested sample collection within 30 days of the request, by appointment, and in consultation with the buyer.
Settlement and Payments
After an auction ends, buyers will be notified of their "won" auctions via an automatic email. This confirmation email contains all details of the purchased pigeon, payment terms, and the account number to which payments must be made. The buyer must always pay the amount before delivery to Pitts in euros. The amount displayed on the website will be increased by 6% VAT according to Belgian tax law. An additional fee of €5.00 per pigeon (including VAT) will be charged to the buyer for treatments, vaccination, and administration.
Pigeons will not be delivered until the full purchase amount is paid to Pitts. If payment is not made within 30 days, the sales agreement is automatically dissolved, but Pitts may still claim additional administrative costs, which will amount to 10% of the purchased pigeon, with a minimum of €50.00. Buyers who do not pay will be placed on a blacklist and automatically excluded from further auctions. They also risk legal debt collection. Pigeons not delivered due to non-payment are indisputably the property of Pitts and may later be re-auctioned in a "non-delivered collection" auction.
Pick-Ups and Deliveries
Buyers must indicate their choice for delivery or pick-up by Wednesday afternoon at 4:00 PM at the latest.
There are three options:
- Pick-up in Heusden-Zolder on Thursday evening from 6:00 PM to 8:00 PM
- Pick-up in Lede on Friday from 10:00 AM to 9:00 PM
- Delivery to your home
We strongly request that you always bring the proof of payment with you when picking up the pigeons. Keep this proof handy if you opt for home delivery.
Payments can be made via the payment module on the website under "My Account" → "Won Auctions." A detailed guide is available on our website. Payments can also be made by bank transfer to Belfius account: BE83 0689 4879 4615, clearly stating the name + auction + lot numbers. Delivery costs are €40.00 per address in Belgium or €20.00 per fancier for multiple fanciers at the same address and are the buyer's responsibility. Shipments abroad and taxes, such as import taxes, are also the buyer's responsibility. Pitts can assist in arranging these transactions. At all times, the costs will be passed on to the buyer. Pitts is not responsible for transport to the buyer, whether domestically or internationally. Pitts is also not responsible for other issues during delivery, such as quarantine, import problems, etc.
Pitts is not liable in cases of force majeure of any kind and is therefore not liable for damages to the buyer.
Privacy
Due to privacy legislation, Pitts may not disclose information about who has purchased which pigeons. Therefore, the seller will not receive a list of the various buyers, as was often the case in the past. If a buyer wishes to contact the seller, they can always do so based on the details listed on the pedigree. Conversely, Pitts will only share buyer information with the seller with the buyer's consent. This means that Pitts will only share these details after receiving written or verbal approval from the buyer.
Enchères
En fonction de la clôture des enchères en cours, les nouvelles enchères débuteront chaque lundi soir vers 21h30.
À la fin de l'enchère, les offres sont définitivement closes et, à partir de ce moment-là, les pigeons deviennent la propriété incontestable de Pitts, qui les vend ensuite au plus offrant.
Pitts vend des pigeons qui leur sont proposés par des tiers (lire : vendeurs ou fournisseurs). La vente dans une enchère se fait toujours par une offre. L'offre faite par l'acheteur potentiel est toujours contraignante. Pitts se réserve le droit de refuser cette offre sans fournir d'explications supplémentaires.
Informations fournies
Les informations fournies lors des enchères, tant sur le colombier, le colombophile que sur les pigeons vendus et leur sexe, sont fournies par des tiers (lire : colombophiles qui proposent les pigeons à Pitts). Pitts ne peut être tenu responsable de l'exactitude de ces informations.
Journées de visite
Pendant la saison des enchères, Pitts organise plusieurs journées de visite pour les pigeons en vente à Lede ou sur site. Celles-ci se déroulent généralement le vendredi soir avant la fin de l'enchère. Si, pour une raison quelconque, une journée de visite ne peut avoir lieu, Pitts s'engage à offrir aux acheteurs potentiels la possibilité de venir voir les pigeons à Lede pendant la durée de l'enchère, sur rendez-vous. En aucun cas, Pitts ne fournira de compensation si une journée de visite ne peut avoir lieu pour des raisons externes, de quelque nature que ce soit.
Sauf mention contraire, les journées de visite ont lieu le vendredi de 16h00 à 21h00 à Langeweestraat 51, 9340 Lede.
Santé générale
Le vendeur livre les pigeons en bon état et en bonne santé de base. Pitts ne peut être tenu responsable des éventuelles infractions à cet égard vis-à-vis des acheteurs. Pitts se réserve également le droit de sélectionner à tout moment les pigeons proposés en fonction de leur qualité et de leur état. De plus, tous les pigeons doivent être munis de la vaccination légale contre la paramyxovirose et un certificat de vaccination datant de 12 mois maximum et de 3 semaines minimum doit être présenté lors de la livraison des pigeons à Pitts. Pitts s'engage à assurer un soin optimal des pigeons à partir du moment de leur livraison. Tous les pigeons seront examinés par un vétérinaire agréé et recevront, sans exception, une vaccination supplémentaire contre la paramyxovirose, ainsi qu’un contrôle et un traitement, si nécessaire, contre la trichomonose, la coccidiose et les vers. Pour cela, un coût supplémentaire de 5,00 € par pigeon sera facturé aux acheteurs, sous l’appellation "frais administratifs" sur le site web. Cependant, Pitts ne pourra jamais être tenu responsable si un pigeon est ultérieurement déclaré infecté.
Si le pigeon est malade lors de la livraison ou s’il meurt, l'acheteur dispose de 48 heures pour signaler cela au siège administratif de Pitts par email à info@pitts.be. Pitts se réserve le droit de désigner un vétérinaire pour examiner ou autopsier le pigeon. Les frais seront à la charge de l'acheteur, sauf si la plainte est fondée, auquel cas Pitts prendra en charge les frais.
En cas de décès ou de maladie, le vendeur peut fournir une compensation en concertation avec Pitts et l'acheteur. Pitts jouera toujours un rôle de médiateur, mais sans garantie de résultat.
Fertilité et âge
Il n’est bien sûr jamais dans l’intention de proposer des pigeons lors d’une enchère qui ne sont plus fertiles, mais lorsqu’il s’agit d’un pigeon très spécifique (père fondateur, mère fondatrice…), cela peut être autorisé, à condition que ce pigeon soit proposé en vente couplée. Concrètement, cela signifie que tout pigeon de plus de 8 ans mis aux enchères doit être accompagné d’un descendant direct aussi jeune que possible, de préférence du même sexe. Si des pigeons de moins de 8 ans sont vendus et qu’ils ne sont pas ou moins fertiles, Pitts ne pourra pas être tenu responsable. L'acheteur doit, dans ce cas, en informer Pitts par email dès que possible. Pitts, si nécessaire, testera la fertilité du pigeon et jouera un rôle de médiateur entre le vendeur et l'acheteur, sans garantie de résultat.
Ventes totales
S’il s’agit d’une VENTE TOTALE, le vendeur ne peut compenser un pigeon malade ou décédé en offrant un autre pigeon. Seul un remboursement du montant de l’enchère est possible, à condition que la maladie ou le décès soit signalé au siège administratif de Pitts dans les 48 heures suivant la réception du pigeon acheté, par email à info@pitts.be. Pitts se réserve le droit de désigner un vétérinaire pour examiner ou autopsier le pigeon. Les frais seront à la charge de l’acheteur, sauf si la plainte est fondée, auquel cas Pitts prendra en charge les frais.
Si un pigeon acheté lors d'une vente totale se révèle être non fertile ou moins fertile, aucune compensation n'est possible!
Enchères de pigeonneaux sevrés
Aucune photo ne sera prise puisqu'il s'agit de pigeonneaux. Cependant, le propriétaire peut prendre des photos lui-même et les joindre à la vente. Une enchère de pigeonneaux sevrés dure toujours 7 jours sur Pitts, du lundi au lundi suivant. Les enchères sont alors définitivement closes et, à partir de ce moment-là, les pigeons deviennent la propriété incontestable de Pitts, qui les vend ensuite au plus offrant.
L'acheteur a le choix de récupérer les pigeons à Heusden-Zolder, Lede ou chez le vendeur, si ce dernier le permet. Cependant, les pigeons doivent toujours être payés avant la collecte, sur le compte de Pitts, quel que soit le lieu de collecte! Pitts informera le vendeur du paiement et, à ce moment-là seulement, les pigeons pourront être récupérés. Les pigeonneaux peuvent également être livrés à domicile moyennant un supplément de 40,00 € par adresse en Belgique ou de 20,00 € par amateur à partir de plusieurs amateurs à la même adresse, et ce, dès que possible après la clôture de l’enchère.
Les pigeonneaux, en raison de leur jeune âge, ne doivent PAS être vaccinés contre la paramyxovirose par le vendeur et, pour la même raison, ils ne seront pas vaccinés chez Pitts. MAIS : si les pigeonneaux ne sont pas récupérés immédiatement par l'acheteur ou ne peuvent pas être livrés pour quelque raison que ce soit, ils recevront alors une vaccination contre la paramyxovirose, ainsi qu'un contrôle et un traitement éventuel contre la trichomonose, la coccidiose et les vers. Comme pour les enchères de pigeons adultes, des frais supplémentaires de 5,00 € par pigeon seront facturés à l'acheteur. Les acheteurs qui récupèrent leurs pigeonneaux immédiatement ou les font livrer dans les délais prévus se verront rembourser ces frais administratifs. Pitts ne pourra jamais être tenu responsable si un pigeon s'avère être infecté par la suite.
Certificats ADN
Les éventuels certificats ADN sont toujours sous la responsabilité du vendeur. Pitts ne pourra jamais être tenu responsable si une analyse ADN révèle que le pedigree est incorrect. Les prélèvements peuvent être demandés par l'acheteur, et les frais associés seront à la charge de ce dernier. Le vendeur s'engage à permettre les prélèvements demandés dans les 30 jours suivant la demande, sur rendez-vous et en concertation avec l'acheteur.
Règlement et paiements
Après la clôture d’une enchère, les acheteurs seront informés de leurs enchères « gagnées » par un email automatique. Cet email de confirmation contient toutes les informations relatives au pigeon acheté, aux conditions de paiement et au numéro de compte sur lequel les paiements doivent être effectués. L’acheteur doit toujours payer le montant avant la livraison à Pitts et ce en euros. Le montant affiché sur le site sera majoré de 6 % de TVA conformément à la législation fiscale belge. En plus du montant d’achat, des frais de 5,00 € par pigeon (TVA incluse) seront facturés à l’acheteur pour les traitements, la vaccination et l’administration.
Les pigeons ne seront pas livrés tant que le montant total de l’achat n’aura pas été payé à Pitts. En cas de non-paiement ou de paiement insuffisant dans un délai de 30 jours, la vente sera automatiquement annulée, mais Pitts pourra encore réclamer les frais administratifs supplémentaires correspondant à 10 % du montant du pigeon acheté, avec un minimum de 50,00 €. Les acheteurs qui ne paient pas seront inscrits sur une liste noire et automatiquement exclus des futures enchères. Ils risquent également une procédure judiciaire de recouvrement de créances. Les pigeons qui, en raison d'un non-paiement, n'ont pas été livrés à l'enchérisseur sont incontestablement la propriété de Pitts et pourront plus tard être mis en vente dans une « collection non livrée ».
Retraits et livraisons
Les acheteurs doivent communiquer leur choix pour la livraison ou le retrait avant le mercredi après-midi à 16h00 au plus tard.
Trois options sont proposées :
- Retrait à Heusden-Zolder le jeudi soir de 18h00 à 20h00
- Retrait à Lede le vendredi de 10h00 à 21h00
- Livraison à domicile
Nous vous demandons de bien vouloir apporter la preuve de paiement lors du retrait des pigeons. Si vous optez pour une livraison à domicile, veillez à avoir cette preuve à disposition.
Les paiements peuvent être effectués via le module de paiement sur le site sous « Mon compte » → « Enchères remportées ». Un guide détaillé est disponible sur notre site. Les paiements peuvent également être effectués par virement bancaire sur le compte Belfius : BE83 0689 4879 4615, en mentionnant clairement le nom + enchère + numéros de lots. Les frais de livraison s'élèvent à 40,00 € par adresse en Belgique ou à 20,00 € par amateur en cas de plusieurs amateurs à la même adresse, et sont à la charge de l’acheteur. Les envois internationaux et les taxes, telles que les taxes d'importation, sont également à la charge de l'acheteur. Pitts peut aider à organiser ces transactions. Les coûts seront toujours répercutés sur l'acheteur. Pitts n'est pas responsable du transport vers l'acheteur, que ce soit en Belgique ou à l'étranger. Pitts n'est pas responsable non plus des problèmes éventuels lors de la livraison, tels que la quarantaine, les problèmes d'importation, etc.
Pitts ne pourra pas être tenu responsable en cas de force majeure, de quelque nature que ce soit, et ne pourra donc être tenu de verser des indemnités à l'acheteur.
Confidentialité
En raison de la législation sur la confidentialité, Pitts ne peut pas divulguer d’informations sur qui a acheté quels pigeons. Par conséquent, le vendeur ne recevra pas de liste des différents acheteurs, comme c'était souvent le cas auparavant. Si un acheteur souhaite contacter le vendeur, il peut toujours le faire à partir des informations figurant sur le pedigree. À l’inverse, Pitts ne partagera les informations des acheteurs avec le vendeur qu'avec le consentement de l'acheteur. Cela signifie que Pitts ne partagera ces informations qu’après avoir obtenu l’approbation écrite ou verbale de l’acheteur.
Naar overzicht van nieuws
Reageren
Om te reageren dient u
aangemeld te zijn.