Pitts-globePitts-loginPitts-premiumPitts-registerPitts-search

Het verhaal van UNIKON

Geplaatst op 03/02/2023, Auteur: Pitts


Zoals iedereen wel weet is er afgelopen jaar veel gebeurd in zake het elektronisch constateren.

Even een korte samenvatting:

-  Sept en okt 2021: vergadering met alle EC leveranciers en de “klokkenadviescommissie” onder leiding van Gert-Jan Raamsdonk. De vraag werd gesteld: is er voor 2022 “cloudklokken” gepland? Tot 2x toe was het antwoord: NEEN.

-  Okt. 2021 – februari 2022: geen overleg.

-  Begin feb. 2022: gesprek met lid van de klokkenadviescommissie: vraag: is er iets bekend over ‘cloudklokken”...neen, niets bekend en gaat dit jaar niet door.

-  18-02-2022: cloudclocking was, plotseling, toegestaan voor het seizoen 2022. (ons werd de vraag gesteld of we dit voor het seizoen nog even in orde wilden maken...een onmogelijke zaak...tijd is veel te kort!)

-  Maart 2022: start rechtszaak tegen de KBDB door: UNIKON-Tipes-Tauris en Benzing Atis.

-  September 2022: uitspraak rechtszaak: KBDB in het ongelijk gesteld. Zie website KBDB.

-  Oktober 2022: bekendmaking van de basisregels voor cloudklokken door de FCI

-  24 november 2022: bekendmaking van het protocol elektronisch constateren vliegseizoen 2023 door de KBDB ZONDER rekening te houden met de basisregels van de FCI.

-  December 2022: schrijven van Tipes en UNIKON aan KBDB: waarom niet gehouden aan de regels van de FCI? Antwoord: die waren/zijn ons niet bekend en het protocol kan niet meer gewijzigd worden.

 

Wat zijn die belangrijke zaken die niet in het KBDB-protocol verwerkt zijn:

1-  De gegevens uit de “cloudklokken” gaan volgens het protocol van de KBDB rechtstreeks naar de verwerker van de gegevens en niet via de leverancier van het cloudsysteem. D.w.z.: er is o.a. geen controle op o.a. het geheime inkorfnummer en geen controlemogelijkheid op eventuele foutieve verwerking van de gegevens. FCI protocol: verplicht de gegevens eerst naar de leverancier en dan naar de “verwerker”

2-  Het modem ( het apparaat wat de gegevens verstuurd) moet volgens het KBDBprotocol intern in het cloudsysteem zijn ingebouwd. FCI zegt dat het intern en extern is toegelaten. (note: alle leveranciers op één na hebben al verschillende jaren de “cloud” mogelijkheid met een extern apparaat, waarmee zij o.a. thuisafslag en automatisch melden etc. etc. voor ongeveer de helft van de prijs aanbieden als waarvoor er nu in België voor wordt betaald!)

Jammer dat deze 2 zaken niet zijn meegenomen in het protocol van 24 november jl. door de KBDB.

 

Wat betekent dit voor de UNIKON-gebruikers?
Voor diegene die “thuisafslag” niet nodig vinden:
ER IS NIETS AAN DE HAND.
Voor 2023 is vastgelegd dat U gewoon met uw bestaand UNIKON-systeem ( oud of nieuw model) gewoon kan deel nemen aan alle concoursen.

(niet alleen UNIKON maar alle goedkeurde, jong en oud model, electronische systemen)

Voor diegene die niet zonder“ thuisafslag” kunnen:
Helaas. Voor dit komende seizoen kunnen wij U niet verder helpen. Reden:

1-  Het is belangrijk dat een basisprotocol van de FCI wordt gehanteerd.
Indien dat niet wordt gedaan krijgen we allerlei verschillende regels c.q. software voor allerlei verschillende landen.
Indien het alleen voor België moet worden gemaakt moeten we minimaal dezelfde prijzen gaan hanteren zoals die in 2022 zijn berekend door een college/concurrent voor cloudclocking en niet de prijzen ( ca. de helft) zoals die nu in andere landen worden berekend.

2-  De tijd om dit, volgens het nu te hanteren protocol, te realiseren is te kort om U zekerheid te geven dat het naar tevredenheid zal functioneren.

Misschien vervelend voor, een kleine, groep UNIKONgebruikers.
Maar liever een goed en vertrouwd product op de markt zetten dan een twijfelachtig product en de problemen oplossen als ze er, tijdens het vliegseizoen, zijn of komen.

Voor diegene die 1 jaar het geduld op kunnen brengen en tevreden zijn met de manier hoe UNIKON functioneert en de daarbij behorende service..........volgend seizoen (2024) zijn we van de partij!
( natuurlijk voor diegene die een UNIKON-Champ+ hebben: automatisch melden en aankomsten ontvangen via een App op uw smartphone en e-mail is gewoon tijdens het seizoen 2023 te gebruiken)

Voor diegene die geen geduld hebben en hopen met de aanschaf van een ander merk een betere keuze te zullen maken,.......hartelijk dank voor het vertrouwen van de afgelopen jaren en veel succes toegewenst met uw eventuele “nieuwe” keuze.

 

Met vriendelijke groeten, UNIKON-support,
Nico de Heus

duivenkrant-3.jpg | Pitts

Naar overzicht van nieuws

Reageren


Om te reageren dient u aangemeld te zijn.
Terug naar boven